
Studijski program
Specijalna edukacija i rehabilitacija – Studij na Pedagoškom fakultetu
Šta nudi studij specijalne edukacije i rehabilitacije
Studijski program Specijalna edukacija i rehabilitacija (SER) nastao je kao odgovor na potrebe Crne Gore za visokoobrazovanim stručnjacima sposobnim da odgovore na izazove pojedinca i društva. Kreiran je na osnovu domaćih i međunarodnih iskustava, uz primjenu savremenih naučnih dostignuća i dobre prakse visoko rangiranih univerziteta.
Program je usklađen sa naučnom granom Obrazovne nauke – uža oblast Specijalno obrazovanje – i pruža studentima cjelovita znanja i vještine potrebne za rad u različitim segmentima specijalne edukacije i rehabilitacije. Nastava se odvija primjenom savremenih metoda, uz uvažavanje individualnih razlika i podsticanje razvoja različitih sposobnosti i stilova učenja.
Kao integrisani akademski program u trajanju od pet godina (300 ECTS), SER obuhvata dva modula: Razvojne smetnje i poremećaji te Logopedija i surdologija. S obzirom na širinu i složenost ove oblasti, program predstavlja osnovu za razvoj specijalizovanih profila stručnjaka, osnažujući obrazovni i rehabilitacioni sistem Crne Gore.
Nastavni plan i program studijskog programa Specijalna edukacija i rehabilitacija zasniva se na savremenim naučnim saznanjima i pedagoškom iskustvu, u skladu sa praksom srodnih fakulteta u Evropi i regionu. Posebna pažnja posvećena je uvažavanju kulturnih specifičnosti i tradicije u obrazovanju stručnjaka iz ove oblasti.
Struktura programa obezbjeđuje sklad između didaktičko-metodičkih, pedagoško-psiholoških, opšteobrazovnih i stručnih predmeta, uz obaveznu stručnu praksu. Time se studentima omogućava sticanje znanja i vještina potpuno usklađenih sa zahtjevima profesije i ulogom koju će imati u društvu.
Nastava se realizuje kroz predavanja, vježbe, konsultacije i rad na projektima, uz kombinaciju klasične i online nastave putem elektronske platforme. Tokom svakog semestra studenti aktivno učestvuju u nastavnom procesu, izrađuju seminarske radove, polažu kolokvijume i završne ispite.
Program se sastoji od obaveznih predmeta koji daju osnovna stručna znanja i izbornih predmeta koji razvijaju dodatne kompetencije u skladu sa izabranim modulom. Praktična nastava i stručna praksa omogućavaju studentima da stečeno teorijsko znanje primijene u realnim uslovima rada.
Kombinacija kvalitetnog nastavnog kadra, savremenih nastavnih sredstava, dostupne IT opreme i pažljivo odabrane literature obezbjeđuje da program bude realizovan na nivou najprestižnijih institucija. Time se studentima pruža jednostavan, ali kvalitetan put ka sticanju kompetencija potrebnih za profesionalni uspjeh.
Prva godina
Šifra | Predmet | Semestar | P | V | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
SER-001 | Osnovi anatomije sa fiziologijom | 1 | 2 | 2 | 6 |
SER-002 | Razvojna psihologija | 1 | 2 | 2 | 6 |
SER-003 | Opšta pedagogija | 1 | 2 | 1 | 6 |
SER-004 | Osnovi neuropsihologije | 1 | 2 | 3 | 7 |
SER-005 | Izborni predmeti: 1.Engleski jezik 1. 2.Didaktika | 1 | 2 | 2 | 5 |
SER-006 | Uvod u specijalnu edukaciju i rehabilitaciju | 2 | 2 | 2 | 6 |
SER-007 | Biološke osnove ponašanja | 2 | 2 | 2 | 6 |
SER-008 | Fizičko i zdravstveno vaspitanje | 2 | 2 | 2 | 4 |
SER-009 | Humana genetika | 2 | 3 | 2 | 6 |
SER-010 | Neuropsihologija razvojnog doba | 2 | 2 | 1 | 5 |
SER-011 | Izborni predmeti: 1.Plivanje 2.Istorija defektologije | 2 | 3 | 2 | 3 |
Druga godina
Šifra | Predmet | Semestar | P | V | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
SER-012 | Opšta procjena u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji nivo I | 3 | 2 | 3 | 6 |
SER-013 | Osnovi tiflologije | 3 | 2 | 1 | 5 |
SER-014 | Osnovi somatopedije | 3 | 2 | 2 | 5 |
SER-015 | Osnovi oligofrenologije | 3 | 2 | 2 | 5 |
SER-016 | Osnovi surdoaudiologije | 3 | 2 | 2 | 5 |
SER-017 | Izborni predmeti: 1.Sociologija marginalnih grupa 2. Uvod u etiku | 3 | 2 | 1 | 4 |
SER-018 | Etiologija i ispoljavanje kognitivnih smetnji | 4 | 3 | 2 | 7 |
SER-019 | Etiologija i procjena poremećaja u razvoju govora i jezik | 4 | 2 | 2 | 6 |
SER-020 | Etiologija i procjena emocionalnih i socijalnih stanja | 4 | 2 | 2 | 7 |
SER-021 | Etiologija i procena poremećaja kod senzo -motoričkog razvoja | 4 | 2 | 3 | 6 |
SER-022 | Izborni predmeti: 1.Poremećaji u razvoju kod slijepe i slabovide djece 2. Oštećenje sluha i govora-savremena personalna pomagala | 4 | 2 | 2 | 4 |
Treća godina
Šifra | Predmet | Semestar | P | V | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
SER-023 | Procjena i pristupi u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji nivo II | 5 | 2 | 2 | 6 |
SER-024 | Znakovni jezik A1 | 5 | 2 | 3 | 7 |
SER-025 | Rana intervencija | 5 | 2 | 2 | 7 |
SER-026 | Program i metode rada sa slepom I slabovidom decom | 5 | 2 | 2 | 6 |
SER-027 | Izborni predmeti: 1.Bihevioralni tretmani u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji 2.Specifične smetnje u učenju | 5 | 2 | 2 | 4 |
SER-028 | Multidisciplinarni pristup u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji | 6 | 2 | 3 | 7 |
SER-029 | Senzorna intergracija gluve i nagluve dece /osoba | 6 | 3 | 3 | 6 |
SER-030 | Asistivne tehnologije za osobe sa senzomotoričkim smetnjama | 6 | 2 | 2 | 6 |
SER-031 | Asistivne tehnologije za osobe sa govorno jezičkim poremećajima | 6 | 2 | 2 | 6 |
SER-032 | Izborni predmeti: 1. Psihologija ličnosti 2. Savetodavni rada sa roditelјima | 6 | 2 | 1 | 5 |
Četvrta godina
Šifra | Predmet | Semestar | P | V | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
SER-033 | Metodologija pedagoškog istraživanja | 7 | 2 | 2 | 6 |
SER-034 | Psihologija osoba sa smetnjama u razvoju | 7 | 2 | 2 | 5 |
SER-035 | Komunikacija u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji | 7 | 2 | 2 | 5 |
SER-036 | Izborni predmeti: 1. . Sport i osobe sa invaliditetom 2. Pedagogija Marije Montesori | 7 | 2 | 2 | 5 |
SER-037 | Praksa | 7 | – | 8 | 5 |
SER-038 | Inkluzija u obrazovanju | 8 | 2 | 2 | 4 |
SER-039 | Individualni plan i program | 8 | 2 | 2 | 7 |
SER-040 | Metode učenja Brajevog pisma | 8 | 2 | 2 | 6 |
SER-041 | Podrška osobama sa invaliditetom | 8 | 2 | 2 | 7 |
SER-042 | Izborni predmeti: 1. Mediji, društvene mreže i marginalizovane grupe 2.Kreativne radionice | 8 | 2 | 2 | 6 |
Peta godina
Šifra | Predmet | Semestar | P | V | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
SER-044 | Metodika nastave maternjeg jezika | 9 | 2 | 2 | 5 |
SER-045 | Učenje i poučavanje osoba sa višestrukim teškoćama | 9 | 2 | 2 | 6 |
SER-046 | Vokalno instrumentalna nastava | 9 | 2 | 2 | 5 |
SER-047 | Metodika nastave prirode i društva | 9 | 2 | 2 | 6 |
SER-048 | Izborni predmeti: 1. Metodika nastave likovne kulture 2. Vannastavne aktivnosti | 9 | 2 | 2 | 3 |
SER-049 | Praksa | 9 | – | 8 | 5 |
SER-050 | Znakovni jezik A2 | 10 | 2 | 2 | 5 |
SER-051 | Profesionalna rehabilitacija i zapošljavanje osoba sa invaliditetom | 10 | 2 | 2 | 6 |
SER-052 | Izborni predmeti: 1.Socijalna politika 2. Volonterski rad | 10 | 2 | 2 | 3 |
SER-053 | Praksa | 10 | – | 8 | 6 |
SER-054 | Završni rad | 10 | – | – | 10 |
Prva godina
Šifra | Predmet | Semestar | P | V | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
SER-001 | Osnovi anatomije sa fiziologijom | 1 | 2 | 2 | 6 |
SER-002 | Razvojna psihologija | 1 | 2 | 2 | 6 |
SER-003 | Opšta pedagogija | 1 | 2 | 1 | 6 |
SER-004 | Osnovi neuropsihologije | 1 | 2 | 3 | 7 |
SER-005 | Izborni predmeti: 1.Engleski jezik 1. 2.Didaktika | 1 | 2 | 2 | 5 |
SER-006 | Uvod u specijalnu edukaciju i rehabilitaciju | 2 | 2 | 2 | 6 |
SER-007 | Biološke osnove ponašanja | 2 | 2 | 2 | 6 |
SER-008 | Fizičko i zdravstveno vaspitanje | 2 | 2 | 2 | 4 |
SER-009 | Humana genetika | 2 | 3 | 2 | 6 |
SER-010 | Neuropsihologija razvojnog doba | 2 | 2 | 1 | 5 |
SER-011 | Izborni predmeti: 1.Plivanje 2.Istorija defektologije | 2 | 3 | 2 | 3 |
Druga godina
Šifra | Predmet | Semestar | P | V | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
SER-012 | Opšta procjena u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji nivo I | 3 | 2 | 3 | 6 |
SER-013 | Osnovi tiflologije | 3 | 2 | 1 | 5 |
SER-014 | Osnovi somatopedije | 3 | 2 | 2 | 5 |
SER-015 | Osnovi oligofrenologije | 3 | 2 | 2 | 5 |
SER-016 | Osnovi surdoaudiologije | 3 | 2 | 2 | 5 |
SER-017 | Izborni predmeti: 1.Uvod u sociologiju sa sociologijom marginalnih grupa 2. Mediji, društvene mreže i marginalizovane grupe | 3 | 2 | 1 | 4 |
SER-018 | Etiologija i ispoljavanje kognitivnih smetnji | 4 | 3 | 2 | 7 |
SER-019 | Etiologija i procjena poremećaja u razvoju govora i jezik | 4 | 2 | 2 | 6 |
SER-020 | Etiologija i procjena emocionalnih i socijalnih stanja | 4 | 2 | 2 | 7 |
SER-021 | Etiologija i procena poremećaja kod senzo -motoričkog razvoja | 4 | 2 | 3 | 6 |
SER-022 | Izborni predmeti: 1.Psihologja slijepih i slabovidih 2.Psihologija gluvih I nagluvih | 4 | 2 | 2 | 4 |
Treća godina
Šifra | Predmet | Semestar | P | V | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
SER-023 | Poremećaji u komunikaciji | 5 | 2 | 2 | 6 |
SER-024 | Fonijatrija | 5 | 2 | 2 | 7 |
SER-025 | Poremećaj glasa – Fonopedija | 5 | 2 | 2 | 6 |
SER-026 | Asistivne tehnologije za djecu sa smetnjama u razvoju | 5 | 2 | 2 | 6 |
SER-027 | Izborni predmeti: 1. Timski pristup u radu 2. Kreativne radionice | 5 | 2 | 2 | 5 |
SER-028 | Razvoj govora i jezika | 6 | 2 | 3 | 6 |
SER-029 | Dijagnostika u logopediji | 6 | 2 | 2 | 7 |
SER-030 | Fonetika | 6 | 2 | 2 | 7 |
SER-031 | Opšta audiologija | 6 | 2 | 2 | 6 |
SER-032 | Izborni predmeti: 1. Profesionalna rehabilitacija i zapošljavanje osoba sa invaliditetom 2. Informatika | 6 | 2 | 2 | 4 |
Četvrta godina
Šifra | Predmet | Semestar | P | V | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
SER-033 | Audiologija sa vestibulologijom | 7 | 2 | 3 | 6 |
SER-034 | Poremećaji fluentnosti govora | 2 | 2 | 6 | |
SER-035 | Artikulaciono fonološki poremećaji govora | 7 | 2 | 3 | 7 |
SER-036 | Jezički poremećaji kod dece | 7 | 2 | 2 | 6 |
SER-037 | Izborni predmeti: 1. Alternativna i augmentativna komunikacija 2.Poremećaji govora kod dece sa senzornim oštećenjim | 7 | 2 | 1 | 5 |
SER-038 | Metodologija pedagoškog istraživanja | 8 | 2 | 2 | 6 |
SER-039 | Disfagija | 8 | 2 | 2 | 7 |
SER-040 | Neurogena patologija verbalne komunikacije | 8 | 2 | 2 | 7 |
SER-041 | Izborni predmeti: 1. Dvojezičnost 2. Poremećaji glasa kod vokalnih profesionalaca | 8 | 2 | 2 | 4 |
SER-042 | Praksa | 8 | – | 8 | 6 |
Peta godina
Šifra | Predmet | Semestar | P | V | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
SER-044 | Metodika školskog rada sa gluvom i nagluvom djecom | 9 | 2 | 2 | 6 |
SER-045 | Osnove verbotonalne metode | 9 | 2 | 2 | 5 |
SER-046 | Afaziologija | 9 | 2 | 2 | 6 |
SER-047 | Znakovni jezik A2 | 9 | 2 | 2 | 5 |
SER-048 | Izborni predmeti: 1. Psihologija osoba sa invaliditetom 2. Vannastavne aktivnosti | 9 | 2 | 2 | 3 |
SER-049 | Praksa | 9 | – | 8 | 5 |
SER-050 | Rehabilitacija slušanja i govora | 10 | 2 | 2 | 6 |
SER-051 | Biomedicinski aparati i uređaji u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji | 10 | 2 | 2 | 5 |
SER-052 | Izborni predmeti: 1. Suportivne tehnike u rehabilitaciji 2. Rehabilitacija govora i jezika kod traumatskih oštećenja mozga | 10 | 2 | 2 | 3 |
SER-053 | Praksa | 10 | – | 8 | 6 |
SER-054 | Završni rad | 10 | – | – | 10 |
Ciljevi studijskog programa
Оsnovni ciljevi su:
- upoznavanje studenata sa fundamentalnim naučnim saznanjima u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji kao samostalnoj nauci u sistemu njenih disciplina i subdisciplina;
- upoznavanje studenata sa teorijskim osnovama i praktičnim problemima vaspitanja i obrazovanja djece i omladine sa smetnjama u razvoju;
- upoznavanje studenata sa opštim pedagoškim, psihološkim, didaktičkim i metodičkim principima, kao osnovom za razumijevanje specifičnosti vaspitnoobrazovnog rada sa osobama sa smetnjama u razvoju;
- znanja stečena kroz predmete iz oblasti medicinske struke treba da osposobe studente da shvate prirodu poremećaja i smetnji u razvoju na čijoj edukaciji i rehabilitaciji radi specijalni edukator i rehabilitator;
- usvajanje znanja o uzrocima, prevalenciji, incidenciji, vidovima, načinu ispoljavanja i posljedicama teškoća u razvoju;
- sticanje znanja i vještina za sprovođenje opšte procjene u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji (tzv. defektološka dijagnostika);
- ovladavanje znanjima kojima će se moći razumjeti specifičnosti pojedinih aspekata smetnnji u razvoju, a zbog kojih osobe sa smetnjama u razvoju nailaze na prepreke u socijalnoj sredini;
- ovladavanje znanjima i vještinama u domenu procesa vaspitanja i obrazovanja osoba sa različitim tipovima i nivoima smetnji u razvoju;
- sticanje znanja i vještina neophodnih za razumijevanje principa individualizacije i realizaciju vaspitno-obrazovnog procesa sa djecom i omladinom sa različitim tipovima i nivoima smetnji u razvoju;
- ovladavanje znanjima i vještinama u oblasti profesionalnog osposobljavanja i socijalne integracije osoba sa različitim tipovima i nivoima smetnji u razvoju;
- sticanje znanja i vještina u oblasti savjetovanja, koje omogućavaju aktivno učešće u stručnom timu za pomoć osobama sa smetnjama u razvoju i njihovim roditeljima;
- ovladavanje znanjima i vještinama neophodnim za učestvovanje u timu za izradu i praćenje individualnog plana podrške za djecu i odrasle osobe sa smetnjama u razvoju;
- usvajanje stavova i profesionalne etike koja omogućava konstruktivan način sagledavanja potreba osoba sa teškoćama u razvoju;
- razvijanje sposobnosti promovisanja prava osoba sa teškoćama u razvoju u lokalnoj zajednici i širem društvenom okruženju;
- razvijanje profesionalno odgovornog ponašanja u svim etapama i prema svim učesnicima procesa edukacije i rehabilitacije;
- osposobljavanje za upotrebu informaciono-komunikacionih tehnologija u sticanju i primjeni znanja;
- osposobljavanje i motivisanje studenata za kontinuirano stručno usavršavanje;
- osposobljavanje studenata da permanentno prate tokove razvoja struke u oblasti defektologije;
- obrazovanje kadra za rad i zapošljavanje u vaspitno obrazovnim, socijalnim, ali i zdravstvenim ustanovama, na sudu kod zaštite prava osoba sa smetnjama u razvoju, ustanovama za mentalno zdravlje i savjetovalištima, ustanovama nevladinog sektora, privatnoj praksi, istraživačkim centrima i dr, kao i za bavljenje naučno istraživačkim radom.
Razvojne smetnje i poremećaji
Ciljevi modula su:
- Sticanje znanja i vještina o etiologiji, ispoljavanju i procjeni kognitivnih smetnji, poremećaja u komunikaciji, kod poremećaja emocionalnih i socijalnih stanja, kao i poremećaja senzomotoričkog razvoja;
- usvajanje znanja o uzrocima, prevalenciji, incidenciji, vidovima, nivoima, načinu ispoljavanja i posledicama smetnji i poremećaja vida, sluha, motoričkih, senzomornih smetnji;
- procjena i tretman osoba sa IO, sa smetnjama u emocionalnom i socijalnom polju, specifičnim smetnjama u učenju i višestrukim smetnjama;
- razumijevanje i primjena rezultata naučnih istraživanja, metoda, stručnih pristupa u radu sa osobama sa teškoćama u razvojua;
- rad u inkluzivnom obrazovnom okruženju, izradi i sprovođenju Individualnog obrazovnog plana (IOP);
- razumijevanje osnovnih metodičkih i metodoloških principa i postupaka u vaspitnoobrazovnom radu;
- učešće u svim fazama profesionalnog i radnog osposobljavanja i socijalne integracije osoba sa teškoćama u razvoju;
- osposobljavanje studenata za sprovođenje metodoloških i metodičkih adaptacija pri izvođenja nastave;
- osposobljavanje studenata za realizaciju nastavnih i vannastavnih aktivnosti za pojedine učenike ili grupe učenika sa različitim tipovima i nivoima smetnji u razvoju;
- osposobljavanje studenata za izradu planova za korektivno-stimulativni rad sa učenicima sa smetnjama u razvoju;
- osposobljavanje studenata za sprovođenje individualnih obrazovnih planova i pružanje posebne podrške učenicima sa različitim tipovima i nivoima smetnji u razvoju i poremećaja koji se školuju po individualizovanoj nastavi i individualnom obrazovnom planu;
- ovladavanje znanjima i vještinama za primjenu preventivnih programa u porodici, školi i lokalnoj zajednici;
- ovladavanje znanjima i vještinama u oblasti profesionalnog osposobljavanja i socijalne integracije osoba sa različitim tipovima i nivoima smetnji u razvoju;
- sticanje bazičnih znanja i vještina u oblasti savjetovanja, koje omogućavaju aktivno učešće u stručnom timu za pomoć djeci (i njihovim roditeljima) i osobama sa različitim tipovima i nivoima smetnji u razvojutokom cijelog života;
- osposobljavanje za procjenu, planiranje i primjenu mjera, usluga i intervencija u oblasti zaštite djece, ali i odraslih osoba sa smetnjama;
- osposobljavanje za izbor odgovarajućih tehnika pretprofesionalne procjene, primjenu metoda i oblika profesionalne obuke, procjenu preostale radne sposobnosti i rad sa odraslim osobama sa smetnjama i poremećajima u razvoju.
Logopedija i surdologija
CIljevi modula su:
- podsticanje stručne i naučne radoznalosti budućih logopeda.
- osposobljavanje nezavisnih stručnjaka čije se središnje aktivnosti ostvaruju na području prevencije, procjene i intervencije u slučajevima poremećaja humane komunikacije, njihovog tretmana te naučnog istraživanja (definicija svjetskog udruženja logopeda i fonijatara – IALP-a, The International Association of Logopedics and Phoniatrics: Guidelines for initial education in logopedics, 1993).
- osposobljavanje kroz:
- usvajanje znanja o fenomenologiji i etiologiji poremećaja govora, jezika i komunikacije;
- sticanje znanja iz oblasti prevencije, rane detekcije i dijagnostike govornih i jezičkih poremećaja;
- ovladavanje znanjima i vještinama potrebnim za uzimanje logopedske anamneze i donošenje logopedskog zaključka i dijagnoze;
- razvijanje sposobnosti i vještina potrebnih za primjenu savremenih metoda i procedura u postupku dijagnostičke procjene;
- razvijanje sposobnosti za koncipiranje i izradu programa i metoda tretmana govornih i jezičkih poremećaja;
- sticanje znanja i vještina za primjenu specifičnih metoda tretmana u procesu habilitacije i rehabilitacije osoba sa poremećajima govornih i jezičkih funkcija;
- ovladavanje znanjima i vještinama za rad u centrima za govornu patologiju, centrima za medicinsku rehabilitaciju, neurološkim odjeljenjima i klinikama, otorinolaringološkim odjeljenjima i klinikama, pedijatrijskim klinikama.domovima zdravlja, razvojnim savjetovalištima, ustanovama za mentalno zdravlje i gerijatrijskim ustanovama;
- ovladavanje znanjima i vještinama za izvođenje logopedskog rada u predškolskim ustanovama i osnovnim školama;
- ovladavanje znanjima i vještinama za rad na detekciji, dijagnostici i tretmanu poremećaja verbalne i neverbalne komunikacije kod osoba sa potrebom za posebnom podrškom.
- ovladavanje znanjima i vještinama za izvođenje logopedskog rada sa višestruko ometenim osobama.
- ovladavanje znanjima i vještinama za primjenu i razvijanje asistivne tehnologije u radu sa osobama koje imaju poremećaje govornih i jezičkih funkcija.
- razvijanje sposobnosti i vještina za timski rad sa stručnjacima iz dodirnih naučnih oblasti.
- razvijanje sposobnosti za izvođenje logopedskog rada u istraživačkim centrima.
Ishodi studijskog programa
Ključne specifične kompetencije studenta koji uspješno završi integrisani akademski studij Specijalna edukacija i rehabilitacija omogućiće mu da:
- vrši odabir, koncipira i sprovodi modele aktivne participacije osobe u široj društvenoj zajednici;
- Primjenjuje znanja u procesu funkcionalne procjene razvojnih smetnji i teškoća u edukaciji i rehabilitaciji, a zasnovano na modelu ljudskih prava;
- osmišljava i neposredno sprovodi mjere funkcionalne identifikacije, tretmana i podrške u odnosu na smetnje i teškoće u razvoju;
- povezuje i primjenjuje u praksi opšta naučna znanja, savremene pristupe, principe individualizacije, univerzalnog dizajna u oblasti od značaja za razvoj, učenje, socijalno funkcionisanje i rad sa osobama sa smetnjama i teškoćama u razvoju;
- neposredno primjenjuje znanja kao pružalac različitih usluga u oblasti dječije i socijalne zaštite, rada, profesionalne orijentacije, karijernog vođenja, radnog osposobljavanja, zapošljavanja; savjetuje i sprovodi obuke za kadar u oblasti socijalne i dječije zaštite.
Razvojne smetnje i poremećaji
Student će biti osposobljen da:
- Primjenjuje fundamentalna naučna saznanja u defektologiji kao samostalnoj nauci u sistemu njenih disciplina i subdisciplina, u skladu sa etičkim normama nediskriminacije i stručnim kodeksom;
- Primjenjuje i praktikuje znanja o uzrocima, prevalenciji, incidenciji, vidovima, načinu ispoljavanja, intervencijama kod smetnji u razvoju;
- Sprovodi programe ranog prepoznavanja, rane intevencije, tretmana i podrške djeci sa smetnjama u razvoju i u riziku i njihovim porodicama;
- Osmišljava, sprovodi i koordinira individualni i grupni rad sa osobama sa smetnjama u razvoju;
- Realizuje neposredan rad sa djecom sa smetnjama u razvoju;
- U radu primjenjuje adekvatne pristupe, asistivnu tehnologiju i druge vidove komunikacije sa različitim tipovma i nivoima smetnji u razvoju (potpomognuta komunikacija, znakovni jezik itd.);
- Primjenjuje znanja i vještine u oblasti znanja i vaspitanja, dječije i socijalne zaštite, radne zaštite i funkcionisanja, habitacije i rehabilitacije, u odnosu na uzrasne potrebe osoba sa smetnjama u razvoju;
- Timski radi i sarađuje sa ustanovama, udruženjima od značaja za funkcionisanje osoba sa smetnjama u razvoju;
- Kreira inkluzivnu kulturu i praksu u socijalnoj sredini, promoviše pristup baziran na ljudskim pravima, utiče na prevenciju, uključivanje, učestvovanje i poboljšanje kvaliteta života osoba sa* smetnjama u razvoju.
Student stiče viša znanja i vještine strateškog planiranja, kreiranja, rukovođenja i procjene u oblastima prevencije, procjene tretmana i obrazovanja djece i osoba sa razvojnim teškoćama; koristi inostranu i domaću naučnu i savremenu literaturu u ovoj oblasti, uči i ima pozitivan stav o potrebi stalnog stručnog usavršavanja; bavi se istraživačkim radom; razumije primjenjivost savremenih i naučno dokazanih postupaka i metoda u radu, prije svih, sa komunikativnim i kognitivnim teškoćama i ovlada potrebnim znanjima za primjenu istih u sopstvenom radu; aktivno učestvuje, primjenjuje i kritički razmišlja pri donošenju dijagnostičkih, tretmanskih i obrazovnih odluka u multidisciplinarnom timu; predlaže, kreira individualne programe tretmana i obrazovanja za djecu i osobe sa smetnjama u razvoju; primjenjuje i procjenjuje uspješnost savremenih načina rada sa osobama sa razvojnim teškoćama; koristi se specijalizovanim teorijskim i praktičnim znanjima u oblasti smetnji u razvoju; u kontekstu metodologije naučnog istraživanja samostalno priprema naučni rad.
Logopedija i surdologija
Student će biti osposobljen da:
- Vlada znanjem o fenomenologiji i etiologiji govora, jezika i komunikacije;
- Koristi znanja iz oblasti prevencije, rane detekcije i dijagnostike govornih i jezičkih poremećaja kod osoba sa potrebom za posebnom podrškom;
- Vlada znanjima i vještinama potrebnim za postupak dijagnostičke procjene, odnosno za uzimanje logopedske anamneze i donošenje logopedskog zaključka i dijagnoze;
- Koncipira i izrađuje programe i primjenjuje metode tretmana govornih i jezičkih poremećaja, odnosno da vodi postupak habilitacije i rehabilitacije govornih i jezičkih funkcija;
- Razumije i koristi se znakovnim jezikom u situacijama kada je potrebno osigurati učešće osoba sa teškoćama u razvoju u životu socijalne sredine;
- Primjenjuje znanje i vještine za rad u centrima za govornu patologiju, centrima za medicinsku rehabilitaciju, neurološkim odjeljenjima i klinikama, pedijatrijskim klinikama, domovima zdravlja, razvojnim savjetovalištima, ustanovama za mentalno zdravlje i gerijatrijskim ustanovama;
- Primjenjuje stečena znanja u ulozi tumača za znakovni jezik, u pravosudnom sistemu.
Student stiče viša znanja i vještine strateškog planiranja, kreiranja, rukovođenja i procjene u oblastima prevencije, procjene tretmana i obrazovanja djece i osoba sa razvojnim teškoćama; koristi inostranu i domaću naučnu i savremenu literaturu u ovoj oblasti, uči i ima pozitivan stav o potrebi stalnog stručnog usavršavanja; bavi se istraživačkim radom; razumije primjenjivost savremenih i naučno dokazanih postupaka i metoda u radu, prije svih, sa komunikativnim i kognitivnim teškoćama i ovlada potrebnim znanjima za primjenu istih u sopstvenom radu; aktivno učestvuje, primjenjuje i kritički razmišlja pri donošenju dijagnostičkih, tretmanskih i obrazovnih odluka u multidisciplinarnom timu; predlaže, kreira individualne programe tretmana i obrazovanja za djecu i osobe sa smetnjama u razvoju; primjenjuje i procjenjuje uspješnost savremenih načina rada sa osobama sa razvojnim teškoćama; koristi se specijalizovanim teorijskim i praktičnim znanjima u oblasti smetnji u razvoju; u kontekstu metodologije naučnog istraživanja samostalno priprema naučni rad.
Praksa
Praktična nastava je sastavni dio studijskog programa i odvija se tokom četvrte i pete godine studija.
Nakon završene četvrte godine, studenti pohađaju jednomjesečnu praksu (30 dana) podijeljenu u tri segmenta: deset dana u ustanovama koje se bave osobama sa intelektualnim teškoćama, deset dana u ustanovama za rad sa osobama sa motoričkim poremećajima i hroničnim bolestima, te deset dana u ustanovama koje se bave osobama sa oštećenjima vida, sluha i govora.
Praktična obuka obuhvata rad u specijalnim školama, redovnim školama sa inkluzivnim odjeljenjima, kao i u organizacijama civilnog sektora koje pružaju podršku djeci i odraslima sa smetnjama u razvoju. Studenti praksu mogu obaviti i u ustanovama svog mjesta prebivališta, ukoliko postoje uslovi i potpisani sporazumi o saradnji.
Nakon završene pete godine, studenti obavljaju dodatnu jednomjesečnu praksu (30 dana) u uslovima inkluzivnog obrazovanja, primjenjujući stečena znanja i vještine u realnom radnom okruženju.
Razvojne smetnje i poremećaji
Stručna praksa se realizuje u ustanovama koje se bave radom sa djecom i osobama sa intelektualnim teškoćama, autizmom, motoričkim i kombinovanim smetnjama. Praksa uključuje učestvovanje u izradi i primjeni individualnih planova podrške, realizaciju edukativno-rehabilitacionih aktivnosti i rad u multidisciplinarnim timovima. Praksa se organizuje u ustanovama kao što su: JU Resursni centar za djecu i osobe sa intelektualnim smetnjama i autizmom “1. jun” – Podgorica,JU Resursni centar za djecu i mlade “Podgorica”,kao i u inkluzivnim odjeljenjima redovnih škola i centrima za dnevni boravak.
Cilj prakse: Osposobiti studente za rad sa djecom i osobama sa intelektualnim teškoćama, autizmom, motoričkim i kombinovanim smetnjama, kao i za ranu intervenciju i inkluzivnu edukaciju.
Logopedija i surdologija
Praksa se realizuje u ustanovama specijalizovanim za procjenu, dijagnostiku i tretman govornih, jezičkih i slušnih poremećaja. Studenti stiču iskustva u vođenju logopedske anamneze, primjeni dijagnostičkih postupaka, provođenju tretmana, te upotrebi znakovnog jezika i asistivnih tehnologija. Praksa se sprovodi u: JU Resursni centar za sluh i govor “Dr Peruta Ivanović” – Kotor,logopedskim kabinetima domova zdravlja,razvojnim savjetovalištima (npr. u Podgorici, Nikšiću, Beranama), te u fonijatrijskim i pedijatrijskim službama zdravstvenih ustanova.
Cilj prakse:
Osposobiti studente za procjenu, dijagnostiku i tretman govornih, jezičkih i slušnih poremećaja te za upotrebu asistivne tehnologije i alternativne komunikacije. Ovakva podjela prakse po modulima doprinosi jasnoći profesionalne orijentacije studenata, funkcionalnom povezivanju teorije i prakse, te većem stepenu osposobljenosti u skladu sa potrebama sistema obrazovanja, zdravstva i socijalne zaštite.